Milí přátelé,
od léta roku 2012, kdy jsem přestal spolupracovat s časopisem Instinkt, se mě lidé často ptají, jestli své sloupky nazvané Zápisník labužníka publikuju někde jinde. Říkají, že je rádi četli, někteří dokonce tvrdí, že si Instinkt kupovali jedině kvůli nim. A dávají najevo, že by chtěli, abych v psaní Zápisníků pokračoval. Nuže dobrá. Rozhodl jsem se nakonec pro tuto formu.

Pokud chcete být mezi prvními, kteří si přečtou nové Zápisníky, přihlašte se na Facebooku, Twitter nebo na G+. Pak budete mít příležitost se informovat velmi rychle o tom, co se na blogu děje. Staré Zápisníky z let 2002-2010 najdete na webové stránce www.labuzdopo.cz.

28. dubna 2016

Dernier Cri


Žhavou novinkou tohoto týdne je zpráva, že legendární luxusní rychlík Orient Expres, který jezdí na trati mezi západní Evropou a Balkánským poloostrovem už od roku, nyní znovu nabízí v jídelním voze fine dining, speciálně pro tento účel vytvořený současnou světovou kuchařskou jedničkou, jíž je Francouz Yanníck Alléno (restaurace Ledoyen Paříž).
       Tento rychlík, který vděčí své proslulosti také proto, že se v něm odehrává jedna z nejznámějších detektivek Agathy Christie (Vražda v Orient Expresu), byl poprvé představen cestujícím 5. června 1883, kdy vyjel z pařížského Gare d´Est. Vlak hotelového typu byl složen výlučně z vozů tehdejší 1. třídy, zejména z vozů salonních, jídelních a lůžkových. V prvních letech končil tento spoj v rumunském městě Giurgiu, cestující potom přejeli na trajektu Dunaj, pokračovali obyčejným vlakem do Varny a odtud pluli lodí do Konstantinopole. Od roku 1888 projížděl Orient Expres celou trasu přes Budapešť, Bělehrad, Sofii až do Konstantinopole. Na opačném konci trasy přibyly přímé vozy z Londýna nebo Ostende. Jízdní doba na trase dlouhé 3186 km činila 69 a půl hodiny. Cestující kromě rychlíkové jízdenky platili i 20% příplatek. V projížděných zemích jim byla nabízena místní jídla i folklórní vystoupení. Orient expres nebyl proslulý jen svým luxusem a cestujícími, kteří představovali evropskou společenskou a finanční špičku, ale také neobyčejnými přepadeními. Provoz přerušily války. Mezi válkami se jezdilo dokonce i přes Švýcarsko. Od roku 1961 trasa končila ve Vídni. Potom pravidelné jízdy skončily.
         Až do začátku 2. světové války byla provozovatelem Mezinárodní společnost lůžkových vozů CIWL (Compagnie Internationale des Wagons-Lits) a rychlík jezdil na trati Paříž-Konstantinopol (Istanbul). Od června 2007 jezdil Orient Expres na trase Strasbourg-Wien. V roce 2009 však byl pravidelný provoz opět ukončen. Avšak občas se neustále (od roku 1972) objevují na různých tratích podobného směru nostalgické vlaky složené z původních vozů z dvacátých a třicátých let minulého století, jež byly přizpůsobeny dnešním požadavkům.
        Už od letošního 3. května tedy jezdí téměř každý večer (až do 30. července) rychlík Orient Expres vybavený nádhernými starými vagony včetně jídelního vozu na trati mezi Paříží a Cannes. V kuchyni se opravdu velmi často objevuje sám Yannick Alléno, jemuž asistuje slavný cukrář Yann Couvreur. 
        Kdybyste se chtěli vydat na cestu třeba zítra, budete mít možnost ochutnat například tyto lahůdky: Feuille à feuille de pétales de rose sur une frivolité de foie gras poudré de noisette (Okvětní lístky růží na husích játrech foie gras posypané pudrem z lískových oříšků). Nebo Consommé de homard en Bellevue (Humrovou polévku). Poularde de Mayenne Pascal Cosnet pochée au lait épicé de citron noir d’Iran, de cannelle et de cardamome, les cuisses sous une fine semoule à la coriandre et raisins de Smyrne (Pulard Mayenne Pascal Cosnet pošírovaný v mléce a ochucený iránským černým citronem, skořicí a kardamomem, stehýnka poprášená bílou moukou s vůní koriandru a rozinkami ze Smyrny). Několikachodové menu  stojí 530€, dalších 60€ zaplatíte za víno.